dinsdag 6 oktober 2009

het is zo'n dag...

Regelmatig willen mensen weten hoe schoon je nu eigenlijk moet werken in de keuken om besmetting met gluten te voorkomen. En ik vind het lastig om het andere mensen op te dringen, maar hysterisch schoon komt het meest in de buurt. Schone messen, borden, een aparte snijplank, geen boter uit een reeds gebruikt kuipje, je handen wassen na elk contact met gluten voordat je verder gaat met koken, het is echt even wennen. En nee, gluten verdwijnen niet boven de 100 graden (dan zou ik wel gewoon brood kunnen eten, en pasta ;-)).

Gelukkig ken ik een heleboel mensen die dat snappen en kunnen en willen toepassen. En mensen die het niet snappen, maar daar eet ik gewoon niets, wel zo veilig. Want hoe aardig ik iemand ook vind, een week flink ziek is het me nooit waard.
Thuis hebben we dat prima geregeld. Een aparte koelkast, aparte keukenkastjes, snijplank, messen, alles lekker voor mezelf. En ons avondeten is altijd glutenvrij, voor ons allemaal, om geen gedoe te hebben.

 Vandaag heb ik trouwens eigenlijk een heleboel te doen, proefrondes klaarzetten op m'n werk, ik moet nodig naar de bieb, het ziekenhuis bellen over een afspraak, bloed laten prikken, was opruimen, boodschappen doen...alleen het zien van de lijst ontneemt me al de zin. Dus geef ik mezelf steeds een half uurtje langer de tijd om niets te doen, en is het nu half elf zonder dat ik iets gedaan heb...weerzinwekkend, niet? Enne, webloggen staat dus níet op m'n lijstje..

1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar. Handen wassen. 100x per dag.
    Zeker met Peuterdochter. Haar brood maken, handen wassen. Mijn brood maken. Eten. O.. dochter laat wat vallen. Oprapen. Weer handen wassen. Klaar met eten. Afruimen. Handen/mond dochter schoonmaken. Handen wassen. ;-)
    En wij hebben 3 kuipjes boter. 1 voor mij. 1 voor dochter (vol) en 1 voor man (light).

    BeantwoordenVerwijderen