woensdag 17 maart 2010

waarom handcrème en coeliakie goed samengaan

Fluitende vogeltjes, zon en een blauwe lucht met schapenwolkjes. Vandaag is het de eerste dag van de lente! Vanochtend zijn de grote meiden de deur uit gegaan met zomerjassen (daarvoor is het uiteraard nog te koud maar ja, je zult maar een nieuwe zomerjas hebben, die moet gezien worden).

Nu het zo licht is sta ik met veel meer plezier en gemak op 's ochtends. Om wat te doen? Nou, dit:
Om half acht stond ik op, en neem op weg naar beneden jongste mee (die was vandaag al ruim voor zevenen bij oudste in bed gekropen), en zet 'm met een krentenbol voor Zappelin. Handen wassen (broodkruimels). Dan even snel wassen en tanden poetsen, en roepen naar de andere (vier, vandaag) kinderen die altijd wat aanmoediging nodig hebben, en brood voor ze smeren voor mee naar school (ja, dat kunnen ze in theorie best zelf, maar het geeft veel rust als ik het doe dus heb ik het in mijn taakomschrijving gezet). Handen wassen (brood). Thee zetten, ook voor mezelf, en meeneembrood klaarzetten met drinken en koek. Weer roepen. Ontbijt maken: brood of brinta naar keuze. Serveren met thee en weer handen wassen (brood). Alle grote kinderen zitten vervolgens gebiologeerd naar Martin Morning te kijken op Zappelin, dat is heus niet alleen leuk voor kleuters ;-) Dan iedereen om acht uur onverbiddelijk naar school sturen en de ontbijtrommel opruimen (handen wassen, broodkruimels), en kleuter nog een extra boterham geven (en handen wassen...)

Het is dat ik coeliakie heb, anders zou je toch eerder denken aan smetvrees ;-) In het begin was ik de hele tijd bezig met denken aan handen wassen en hygiëne (het glutenspook noemen coeliaken dat), nu gaat het helemaal vanzelf. Maar een goede handcrème is niet overbodig...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten